Jakub Hejl je velká naděje českého MTB bikingu. Nedávno si vyjel 3. místo na první české stříbrné zastávce FMB tour, která se konala 16. - 17. června v Dolní oblasti Vítkovice v Ostravě a nesla název Horsefeathers Iron Town Session. Jak Jakub hodnotí trať, organizaci a jaký má celkový dojem z vůbec první české FMB tour zastávky, se dozvíš v následujícím rozhovoru.
PODÍVEJ SE, JAK TO VYPADALO NA HORSEFEATHERS IRON TOWN SESSION 2023
Jakub Hejl je 24-letý freestyle MTB biker z Velkého Meziříčí. Ve své disciplíně patří k absolutní špičce. V květnu 2022 zajel druhé místo na stříbrné zastávce FMB tour ve švýcarském Zurichu, letos třetí místo na stříbrné zastávce FMB tour v Ostravě - Horsefeathers Iron Town a na svém kontě má také celosvětové prvenství v podobě triku 360 double tail whip do barspinu.
Jaké jsou tvé celkové dojmy z HF Iron Town Session v Ostravě?
Moc se mi to líbilo. Iron Town Session byla první světová FMB zastávka, kterou jsme měli v Česku a musím říci, že její organizace šlapala jako hodinky. Byla tam obrovská konkurence, ale zároveň to bylo doma, byli tam lidé, které jsem znal, takže to bylo super. Na konci toho eventu jsem si řekl, jak rychle to zase uteklo, dal bych si to znovu. Ještě k tomu to industriální prostředí, prostě se mi to moc líbilo.
Iron Town Session byla první stříbrná FMB zastávka v Česku. Jak hodnotíš organizaci v porovnání s jinými stříbrnými zastávkami v rámci FMB Tour v zahraničí?
Byl to první ročník a byl to takový krok do neznáma, jak pro Kamila, tak pro všechny lidi, kteří to pořádali. Tak trochu jsem se za ně nejspíš bál, aby všechno klapalo jak má. Ale strašně mě to v dobrém překvapilo, stejně jako ty jezdce, kteří byli pozvaní. Organizace byla opravdu fenomenální. O jezdce bylo skvěle postaráno, vše bylo přehledné, nic se nepřesouvalo. To se fakt neděje pořád. Ve srovnání s jinými stříbrnými a zlatými zastávkami, na kterých jsem byl, toto se organizačně minimálně rovnalo nebo i předčilo ty zlaté. Bylo to opravdu super.

Jaký byl setup trati?
Byla to slopestylová trať, což znamená, že se tam mísí různé styly překážek. Měla dvě sekce. První sekci tvořila velká rozjezdová věž, která byla vysoká 8 metrů, a řadu tří za sebou jedoucích skoků. První skok byl klasicky největší a poté se to postupně zmenšovalo. Ve druhé sekci byla další rozjezdová věž, pak taková spina – strašně zábavná překážka, všichni si ji chválili. Dále tam byl step down, který měl úžasnou velikost. Po něm byla velká klopenka a velký skok. Trať byla takto rozdělena na dvě části a speciálně ta druhá část byla opravdu skvělá, technická a strašně zábavná. V té první části bylo co dohánět, bylo tam pár detailů, které by chtěly do budoucna doladit, bude-li se konat další ročník. Ale tu druhou část si opravdu všichni pochvalovali, to byla pecka.
Máš také nějaké tipy, které by vylepšily tu první část?
Rozhodne nějak vylepšit tu rychlost. Všude se totiž muselo šlapat, protože dopady neměly takový rádius, aby se to dalo upumpovat. A hlavně na ten třetí skok, který byl nejmenší, na něj už nebyla žádná rychlost. Řešením by bylo, buď snížit dopad nebo postavit první dopad vyšší, aby to rychlostně dávalo smysl.
Řešením by bylo buď snížit dopad, nebo učinit první dopad vyšší, aby to rychlostně dávalo smysl. Ale to je jen takový detail, který stačí doladit a bude to pecka.



Která z překážek tě nejvíc bavila? A která byla naopak pro tebe v něčem problémová?
Nejvíce mě bavila rozhodně spina (dirtový skok s nakopnutým rádiusem skoro do 90 stupňů) se step downem ve druhé části. Ta mě mega překvapila, tak velkou spinu jsem dlouho neskákal, ale cítil jsem se na ní komfortně, dokázal jsem vždy vyletět vysoko a strašně mě to bavilo. Mohl bych jí jezdit celý den a neomrzelo by mě to. Problémový byl pro mě ten třetí skok, na tom jsme se shodli všichni jezdci.
Jak to tam probíhalo v rámci jízd? Kolik jste jich měli?
Na předkvalifikaci, kvalifikaci i finále byly vždy dvě jízdy. Čili pokud si jednu jízdu pokazil, měl jsi vždy ještě jednu šanci na opravu.
Umístil ses na 3. místě, což je skvělé! Měl jsi ve svých jízdách nějaký top trik, o kterém víš, že to byl ten, který tě poslal na bednu?
Právě jsem tam ani nepředvedl to, co jsem chtěl. Takže bych asi neurčil nějaký trik, který mě tam poslal, protože ty triky úplně nevyčnívaly. Spíše to byla asi plynulost a návaznost jízdy. A v té druhé sekci jsem létal výš než většina riderů, takže to mě možná poslalo na to třetí místo. Ale když se podívám na svou jízdu, tak to nebyly žádné ultra hard triky. Mou strategií bylo jet první jízdu na čistotu, abych měl nějakou jistotu, a tu druhou jízdu tam něco nasadit, ale při té druhé mi to už nějak nevyšlo.



Co se stalo, že ti nevyšly triky, které jsi chtěl dát?
Na tu druhou jízdu jsem byl v dobrém rozpoložení, ale první skok byl pro mě kritický. Dělal jsem tam frontflip no hand, ale skok jsem přeletěl a pak jsem už neměl potřebnou rychlost. Nějak jsem tu první sekci dojel, ale ta jízda se mi už ani nelíbila a chtěl jsem to už vypustit. Všichni mi ale začali fandit, tak jsem na posledním skoku chtěl přidat hlavní trik, těsně před ním jsem si ale srovnával nohy, abych mohl šlapat a proklouzla mi noha a opět jsem už na něj neměl rychlost. Takže se to skrze tu rychlost celé tak nějak pokazilo. Mám takové dva triky, které jsem ještě nikdy nikam nedával, ani na videa, tak jsem je tam chtěl ukázat, ale nepodařilo se to.
A co konkurence? Jak velká jména se tam objevila?
Všichni rideři, kteří tam byli, byli fakt vysoce postavení jezdci. Překvapilo mě, kolik jich přijelo. Například takový David Godziek, který je aktuálně v TOP 3, který to i vyhrál. A dále množství jezdců, kteří se pohybují v TOP 20. Třeba i takový Jake Atkinson z Anglie, který byl druhý, je vystupující hvězda, která podle mě bude za chvíli jezdit Crankworx. Konkurečně to bylo opravdu našlapané a jsem za to moc rád. Všem se to strašně líbilo a chtěli by přijít i další rok. To industriální prostředí se také všem mega líbilo. Bylo to tak jiné a všichni z toho byli nadšeni.



Měl jsi čas, užít si i nějaké doprovodné akce, které tam probíhaly? Dal jsi si nějaké párty?
Já obecně moc nepiju a mám rád svůj režim, takže před soutěží jsem nebyl na žádných párty, soustředil jsem se na trénink a přemýšlel jsem o své jízdě. Co se mi však mega líbilo, bylo to, když se na konci po vyhlášení výsledků přišli lidi zeptat o podpis. Říkali mi strašně milá slova a fotili se se mnou. To bylo opravdu pěkné a dojemné a žiji z toho dodnes. :-) A co se týče afterparty, tak jsem tam s klukama šel, dal jsem si dvě pivka, zatančil jsem si a nějak v jednu jsem šel spát. Ale moc jsem si to užil.
Čekají tě letos ještě nějaké další soutěže?
V červenci je to v rámci soutěží trochu klidnější. Probíhají jen dvě FMB zastávky v Kanadě, a ty jsme se rozhodli vynechat. Je to finančně dost náročné, protože bychom tam museli být tři týdny. A pak jsou eventy ve Španělsku a Německu. Do toho Španělska jedu určitě, je to za necelých 5 týdnů, takže to je teď takový můj hlavní cíl. Bude to gold zastávka, tak se na to chci pořádně připravit.